قفل اثر انگشتی

قفل اثر انگشتی


حفظ اموال شخصی آنها، بوده اند. معمولاً همیشه در کنار قفل، کلمه کلید نیز همراه بوده است. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، قفل هایی مانند قفل اثر انگشتی ، ساخته شده‌اند که دیگر به کلید نیاز ندارند.

و با وجود آن ها مشکلاتی از قبیل گم شدن کلید، شکستن آن و نیاز به کلید سازی دیگر برای شما به وجود نخواهد آمد.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید قفل اثرانگشتی چیست و چه کاربرد هایی دارد. قفل اثر انگشتی که یکی از انواع قفل های دیجیتال می باشد، تنها با لمس اثر انگشت باز می شود. در این مطلب به مزایا و نحوه کار قفل اثر انگشتی و کاربردهای آن و مقایسه آن با قفل معمولی می پردازیم.

اگرچه دیدن استفاده از اثر انگشت یا اسکنر عنبیه چشم در فیلم‌های تخیلی آمریکایی هیجان انگیز به نظر می‌رسید، اما امروز این تخیلات به واقعیت پیوسته و امکان استفاده از مشخصات بایومتریک در تأمین امنیت به کمک قفل‌های دیجیتال فراهم شده است که نمونه
بسیار پر کاربرد آن، قفل دیجیتال اثر انگشتی است.
امنیت همیشه به خاطر اهمیت حیاتی آن برای انسان‌ها مورد توجه قرار گرفته است. در حقیقت ما اشیاء با ارزش را به طرف مختلف از جمله نگه داشتن آن در یک فضای محدود و سخت و با کمک کنترل توسط لایه‌های نرم افزاری و رمزگذاری شده، محافظت می‌کنیم.

قفل دیجیتال اثر انگشتی چیست؟

بیایید ابتدا با تعریف مشخص از قفل دیجیتال اثر انگشتی شروع کنیم. همانطور که از اسم این قفل برمی‌آید، به عنوان یک سیستم دفاعی است که فرآیند شناسایی و احراز هویت آن به کمک اثر انگشت انجام می‌شود و از این طریق به افراد مجاز اجازه می‌دهد که به بخش مورد نظر دسترسی پیدا کنند.

احتمالاً در طول زندگی خود با افراد زیادی ارتباط نداشته‌اید، اما همین تعداد کم نیز دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که اثر انگشت یکی از این موارد است. روند تکامل انسان‌ها نشان می‌دهد که اثر انگشت آنها یک ویژگی و خصوصیات منحصر به فرد است که از آن به عنوان یک روش فوق العاده در شناسایی استفاده می‌شود.

 اثر انگشت انسان بسیار ویژه و منحصر به فرد است.
از سوی دیگر، جعل یا تغییر دادن آنها بسیار دشوار است و در طول عمر فرد نیز ثابت هستند. این فاکتور به عنوان یک نشانگر طولانی‌مدت از هویت انسانی بسیار مناسب است. هنگامی که تکنولوژی شرایطی فراهم می‌آورد که بین شناسایی به کمک اثر انگشت و تأمین امنیت، ارتباط برقرار کند، طبیعتاً دسترسی امن نیز قابل اجراست و می‌توان یکی از نمونه‌های آن را قفل دیجیتال اثر انگشتی معرفی کرد.

با این حال، سوالی که در اینجا مورد مطرح می‌شود این است که چرا نباید از قفل‌های قدیمی یا قفل‌های مکانیکی استفاده کنیم؟
یا اصلاً چه نیازی به جایگزین کردن این قفل‌های گران قیمت با قفل‌های قدیمی داریم؟ خب، نه تنها سیستم قفل دیجیتال اثر انگشتی قابل اعتماد و غیر قابل هک است، به هیچ وجه امکان ندارد که شما انگشت خود را در منزل و یا در دفتر خود فراموش کنید.

این بدین معنی است که شما در طول روز همیشه کلید را همراه خود خواهید داشت. همچنین باید این واقعیت را بپذیریم که اثر انگشت همیشه منحصر به فرد است و سیستم امنیتی این قفل دیجیتال امنیت کامل دارد. حتی در مقایسه با سایر سیستم‌ها، امکان فراموش کردن رمز قفل دیجیتال نیز وجود ندارد.

خصوصیات “بیومتریک” شما چه خصوصیاتی هستند؟

در قفل اثر انگشتی برای تشخیص هویت افراد از خصوصیات بیومتریک افراد استفاده میشود . اصطلاح ” بیومتریک ” در سیستم های امنیتی به معنای ویژگی های خاصی است که در هر فرد منحصر به فرد است و با هیچ فرد دیگری در دنیا شبیه نیست و علاوه بر این تا پایان عمر فرد هم ثابت باقی می ماند . از جمله خصوصیات بیومتریک می توانیم به اثر انگشت ، عنبیه چشم ، چهره ، و یا حتی رفتارهای حرکتی و صدای هر فرد اشاره کنیم .

نحوه تشخیص هویت در قفل الکترونیکی درب اثر انگشتی

در سیستم های کنترل تردد اثر انگشتی مانند قفل اثر انگشتی درب ضد سرقت  و یا هر نوع قفل اثر انگشتی درب ، مجوز ورود افراد به داخل ساختمان بر اساس ثبت و مقایسه اثر انگشت آنها انجام میشود .
به این شکل که در ابتدای نصب قفل درب آپارتمان، تعدادی اثر انگشت که مجاز هستند در حافظه دستگیره اثر انگشتی ثبت میشود .

از این لحظه به بعد هر فردی که قصد ورود به محل را داشته باشد باید اثر انگشت خود را در محل سنسور اثر انگشت قفل درب بگذارد و در صورتی که با اثر انگشت های دارای مجوز مطابقت داشته باشد به او اجازه ورود داده میشود .

دستگیره اثر انگشتی چگونه با اثر انگشت یک فرد درب را باز می‌کند؟

این دستگیره‌ها با شناسایی اثر انگشتی که قبلا به دستگاه معرفی شده است، هویت فرد را تشخیص داده و درب را باز می‌کنند.
اثر انگشت از اطلاعات بیومتریک هر فرد است. به این معنی که برای باز شدن درب حتما باید جریان خون موجود در بدن توسط دستگاه تشخیص داده شود. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که اثر انگشت خود و افرادی را که تمایل دارید به خانه‌تان دسترسی داشته باشند را در حافظه‌ی دستگاه ذخیره کنید. به این صورت دستگاه هویت فرد جهت دسترسی به خانه را تشخیص می‌دهد.

مزایای دستگیره اثر انگشتی

  • این دستگیره‌ها از آلیاژ‌های بسیار مقاومی تولید شده‌اند.
  • امکان استفاده از اثر انگشت در کنار چند پنل ورودی دیگر مثل رمز، کارت، کلید مکانیکی و …
  • مجهز به قفل کودک برای آسودگی خیال از بابت امنیت کودکانتان و یا حتی حیوانات خانگی
  • دارای سنسور هشدار سرقت، آتش‌سوزی و …
  • مجهز به سیستم قفل اتوماتیک
  • صفحه لمسی ضد خش و هوشمند
  • دارای سیستم ضد شوک و مقاومت بالا در برابر حرارت
  • قابلیت اتصال به ریموت کنترل، سیستم هوشمند و آیفون تصویری

از جمله امکانات امنیتی ارائه شده در انواع قفل اثر انگشت می توان به سیستم ضد سرقت، سیستم ضد شوک و سیستم اعلان حریق اشاره نمود، البته در مواقع لزوم نیز کلید مکانیکی به کمک شما می آید.

حساسیت بالای قفل اثر انگشت در ثبت و شناسایی اثر انگشت کیفیت آن را نیز تا حد قابل توجهی افزایش می دهد که این فاکتور در تعیین قیمت قفل درب اثر انگشتی موثر خواهد بود، اثر انگشت هر فرد یکی از ویژگی های فیزیولوژیک انحصاری وی است که در سیستم بیومتریک کاربرد دارد و این سیستم به جریان خون در انگشت حساس بوده و اثر انگشت اصلی را از جعلی و بدون جان تشخیص می دهد.

قفل اثر انگشتی

عامل دیگری که بر قیمت قفل درب اثر انگشتی موثر است امکان باز کردن آن با استفاده از ریموت است که این قابلیت برای افراد سالخورده و معلول بسیار کارآمد می باشد و با وجود ریموت دیگر لازم نیست افراد کهنسال برای باز کردن درب جا به جا شوند. در برخی قفل های دیجیتالی میتوان به کمک موبایل نیز درب را باز نمود به این ترتیب امکان استفاده از موبایل برای باز کردن درب هم از فاکتورهای مهم و موثر در تعیین قیمت قفل درب اثر انگشتی به حساب می آید.

همان‌طور که می‌دانید استفاده از این دستگیره اثر انگشتی باعث افزایش امنیت محل زندگی و یا کسب و کار شما می‌شوند. این دستگیره‌ها دارای پنل‌های ورودی رمز و کارت و اثر انگشت می‌باشند.

اما دستگیره اثر انگشتی از کجا انرژی مورد نیازش را تامین می‌کند؟

انرژی مورد نیاز دستگیره اثر انگشتی چگونه تامین می‌شود؟

تمامی این دستگیره‌های اثر انگشتی (سامسونگ – گیت من – میلر – اچ گنگ) با ۴ الی ۸ عدد باتری قلمی کار می‌کند. شاید بپرسید در صورت اتمام ناگهانی باتری چه اتفاقی برای قفل و امنیت درب خانه شما می‌افتد؟

نگران نباشید … یک هفته قبل از اتمام باتری‌ها قفل الکترونیکی  به شما هشدار می‌دهد. در صورتی که به هشدار توجه نکرده و باتری‌ها را تعویض نکردید نیز نگران نباشید. شما می‌توانید با استفاده از یک باتری کتابی ۹ ولتی برق قفل را تأمین کرده و وارد شوید.

فروشگاه رایکا هوم

فروشگاه رایکا هوم عرضه کننده بهترین برند قفل هوشمند، دستگیره دیجیتال، کلید و پریز لمسی، تجهیزات هتلی، اکسس کنترل تردد، گاو صندوق و سیف باکس هتلی و… می باشد. این مجموعه محصولات خود را از برندهای معتبر و روز دنیا با نام های سامسونگ، میلره، فیلیپس، ای لاک، کاداس، یوکا، فیلتا، رایکالاک و بوش انتخاب و به مشتریان محترم عرضه نموده است، فروش محصول به صورت آنلاین و حضوری انجام شده و ارسال به سرتاسر کشور امکان پذیر است. کافی است با مجموعه رایکا هوم تماس بگیرید تا به دنیای پیشرفته تجهیزات امنیتی هوشمند وارد شوید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!