انواع بازسازی ساختمان

انواع بازسازی ساختمان


نوسازی یا انواع بازسازی ساختمان امری است که امروزه در دنیا به عنوان راهکاری مرسوم برای جلوه بخشیدن به خانه های قدیمی صورت می گیرد. برخی از خانه ها با گذشت چند سال جذابیت اولیه خود را از دست داده و کسل کننده به نظر می رسند، از این رو با بازسازی می توان ظاهر آنها را تغییر داد و به زبان عامیانه خانه را نو کرد.

ضعف در ساخت و ساز باعث می شود یک ساختمان قبل از آنکه عمر مفید خود را سپری نماید نیاز به بازسازی پیدا کند. اینجاست که می توان به اهمیت نوسازی و بازسازی پی برد و راهکارهای ویژه برای اجرای آن اعمال نمود.

هزینه ای که صرف ساخت یک بنا می شود بسیار گران تر از هزینه ای است که برای بازسازی مصرف می شود، از این رو با توجه به مسائل اقتصادی بازسازی مقرون بصرفه تر خواهد بود. این موارد دست به دست هم می دهند تا بازسازی را به عنوان یک گزینه مهم برای ایجاد تغییر و تحول در ساختمان نشان دهند. انواع بازسازی ساختمان

قبل از بازسازی باید متخصصین و مهندسین، معماری سازه و ویژگی های آن را بررسی کنند تا بتوان با کمترین هزینه و بدون وارد شدن آسیب به ساختمان نسبت به بازسازی اقدام نمود.

انواع بازسازی ساختمان

1) بازسازی سبکی (آناستیلوز) :

در این نوع بازسازی ساختمان قطعات فرسوده تعویض می شوند و قطعه های جدید در سازه جایگزین آنها می گردد . این نوع بازسازی ساختمان عموما در ساختمان های فرسوده یا بناهای تاریخی اجرا می شود . طی بازسازی سبکی ساختمان ، نمای نهایی شباهت زیادی به نمای اولیه دارد .

2) پاکسازی سبکی ساختمان :

طی این نوع از بازسازی ساختمان با توجه به تخضض و تشخیص مهندسین و کارشناسان ، عوامل کاهنده عمر سازه که باعث اعمال ضدد و ایجاد فرسودگی در ساختمان سازه می گردند ، شناسایی و حذف می گردند .

3) بازسازی تکمیلی ساختمان :

این نوع بازسازی ساختمان عموما در ساختمان های فرسوده ای که همچنان مورد استفاده واقع می شوند ، اجرا می گردد . بدین صورت که قسمت های فرسوده و آسیب دیده ی ساختمان بازسازی می گردند تا ساختمان همچنان قابل بهره برداری باشد و با پایداری بیشتر به حیات خود ادامه دهد .

عوامل تاثیر گذار در بازسازی ساختمان :

1- متراژ سازه
2- کاربری ساختمان
3- سبک ساختمان
4- نوع ساخت و سازه دیوار بیرونی
5-تعداد اتاق ها و فضاهای داخلی ساختمان
6-فضاهای اضافه ی ساختمان (انباری , پشت بام و…)

خانه هایی که در آن زندگی می کنیم، غیر قابل تغییر نیستند. این خانه ها در گذر سال ها فرسوده و کهنه می شوند و در خواص عملکردی و زیبایی آنها مشکلاتی بوجود می آید که در آن زمان احتیاج به تعمیر پیدا می کنند (شرکت های بازسازی خانه و نوسازی به همین دلیل شکل گرفته اند). البته تعمیرات و بازسازی ساختمان فقط برای کسانی که می خواهند خانه ی خود را نو (جدید) کنند نیست بلکه خیلی از افراد خانه ای را با قیمت مناسب خرایداری می کنند، خانه ای که امکان دارد چند سال خالی و بدون سکنه بوده باشند و حتما نیاز به بازسازی خانه دارند تا قابل سکونت شوند.

در مورد بازسازی ساختمان این نکته قابل ذکر است که با توجه به وضعیت اقتصادی و درآمدی کنونی موجود در کشور خرید یا عوض کردن خانه و رفتن به محلی جدید هزینه بسیار بالایی دارد. شما می توانید به جای خرید یک واحد نو به بازسازی خانه یا نوسازی ساختمان خود بپردازید و آن را آنطور که می خواهید بازسازی یا نوسازی کرده و از آن لذت ببرید. در این صورت شما با صرف هزینه هایی به مراتب پائین تر، صاحب یک واحد شیک و جدید خواهید شد که با توجه به سلیقه خودتان آن را طراحی و بازسازی می کنید.

هزینه های بازسازی خانه

سوالی که در این جا بوجود می آید در مورد هزینه های بازسازی خانه یا نوسازی ساختمان است: اولین قدمی که بایستی شما در زمینه بازسازی خانه بردارید این است که یک قلم و کاغذ در دست بگیرین و به منزلتان نگاه کنید و ببینید که چه چیزهایی را می خواهید تغییر دهید. حتی کسانی که فقط بخشی از خانه خود را می خواهند تغییر دهند هم می توانند از این روش استفاده کنند. مثلا اگر فقط می خواهید آشپزخانه خود را بازسازی کنید؛ کاشی ها، متریال کف (سنگ، سرامیک، لمینت و …)، کابینت، شرآلات، لوله کشی ها و … را متر کرده و لیست کنید. این کار به شما کمک می کند که بتوانید نیازهای منزلتان را متوجه شوید و با توجه به آن اقدام به بازسازی خانه (نوسازی) کنید

شاید بازسازی یک آشپزخانه یا یک اتاق و محیط خاص از خانه و یا حتی بازسازی کل خانه در ظاهر امری بسیار پیچیده به نظر برسد زیرا شما برای بازسازی ساختمان و یا حتی بخشی از خانه به یک پلان دقیق و یک تیم اجرایی موفق احتیاج خواهید داشت.

بازسازی ساختمان در مناطق مرطوب

تاثیر شرایط آب و هوای جغرافیایی در روند بازسازی ساختمان:

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در روند بازسازی ساختمان , شریط جغرافیایی و آب و هوای منطقه می باشد .در بعضی مناطق جغرافیایی بدلیل وجود آب و هوای متفاوت و تاثیر گذار , روند فرسودگی ساختمان با سرعت بیشتری اتفاق می افتد , به همین دلیل نیاز به بازسازی سازه زودتر از سایر مناطق احساس می شود . در این مناطق طی فرآیند بازسازی ساختمان حتما باید در انتخاب مصالح و نوع اجراء , شرایط جغرافیایی منطقه (از نظر آب و هوا و خاک) در کنار ضوابط جدید ساختمانی در نظر گرفته شود . در یک منطقه باید نوع آب و هوا و جنس خاک کاملا بررسی شود تا متریال هایی مقاوم در برابر شرایط موجود انتخاب شود . برای مثال بازسازی سازه در بخش های مرطوب و بارانی کشور نیازمند رعایت ضوابط مربوطه و استفاده از مصالح متفاوت می باشد . جهت مشاوره و بازسازی ساختمان در مناطق مرطوب با مشاوران شرکت ساختمانی آشیان پی تماس بگیرید .

در برخی مناطق در صورت عدم پیش بینی و و رعایت تاثیر شرایط آب و هوایی بر بتن و مصالح و عدم رعایت آنها هنگام ساخت , در کنار بازسازی باید عملیات مقاوم سازی نیز انجام شود .

بازسازی سازه با هدف تغییر کاربری :

یکی از اهداف بازسازی ساختمان , تغییر نوع کاربری یک سازه است .
در این حالت فضاهای داخلی ساختمان با توجه به نوع کاربری تغییر می کنند تا استفاده ی مفیدتری از فضاهای سازه به عمل آید .

در هنگام بازسازی سازه و تغییر کاربری آن باید به کاربری جدید ساختمان توجه داشت و در صورت نیاز عملیات تقویت سازه  نیز طی عملیات بازسازی سازه اجرا گردد . از دیدگاه فنی هنگام بازسازی سازه و تغییر نوع کاربری آن باید مقدار بارهای مرده و زنده ی وارد بر آن را در نظر گرفت .

برای مثال در صورت احداث یک کاربری جدید از نوع اداری , با توجه به رفت و آمد زیاد و پیش بینی احتمال فرسایش سریع تر در آن یا احداث بیمارستان با عبور و مرور زیاد (بارهای زنده) و در نظر گرفتن بار تجهیزات پزشکی سوار بر ساختمان (بار مرده) , باید در کنار بازسازی ساختمان , طراحی مقاوم سازی و اجرای مقاوم سازی ساختمان را نیز با توجه به بارهای وارده و حیاتی بودن سازه در نظر داشت .

مراحل اجرایی بازسازی انواع بازسازی ساختمان

با در نظر گرفتن موارد فوق حتما می توانید این پروژه را به صورت کامل و خوب مدیریت کنید.
ولی این تازه شروع کار خواهد بود و مرحله اجرای بازسازی منزل شروع خواهد شد.
در این قسمت سعی کردیم مراحل اجرایی بازسازی را نیز برای شما مشخص کنیم تا با ابعاد کلی کار آشنا شوید.
  • خرید اقلام
  • تهیه طرح ۳ بعدی کار
  • تخریب و خارج کردن نخاله ها
  • لوله کشی آب، فاضلاب، رادیاتورها و پکیج
  • لوله کشی گاز
  • دیوار کشی
  • کانال کشی کولر و هواکش
  • سیم کشی برق و تلفن
  • ایزوگام
  • تعویض درب و پنجره
  • نصب کاشی، سرامیک و سنگ، قرنیز
  • گچکاری و گچبری
  • ساخت و نصب کابینت و کمد دیواری
  • نقاشی ساختمان
  • کاغذدیواری
  • نصب کفپوش
  • نصب شیرآلات، توالت و روشویی و …
  • نصب اقلام برقی
همانطور که در بالا مشاهده می کنید اجرای مراحل بازسازی منزل نیاز به دقت
و البته برنامه ریزی مناسب دارد. البته موارد مورد اشاره در بالا موضوعات معمول در
یک بازسازی به شمار می روند و بر حسب نوع خواسته شما می تواند ابعاد کار بازسازی منزل بزرگتر نیز شود. انواع بازسازی ساختمان

فروشگاه رایکا هوم

فروشگاه رایکا هوم عرضه کننده بهترین برند قفل هوشمند ، دستگیره دیجیتال ، کلید و پریز لمسی ، تجهیزات هتلی ، اکسس کنترل تردد ، گاو صندوق و سیف باکس هتلی و … می باشد . این مجموعه محصولات خود را از برندهای معتبر و روز دنیا با نام های سامسونگ ، میلره ، فیلیپس ، ای لاک ، کاداس ، یوکا ، فیلتا ، رایکالاک و بوش انتخاب و به مشتریان محترم عرضه نموده است . فروش محصول به صورت آنلاین و حضوری انجام شده و ارسال به سرتاسر کشور امکان پذیر است . کافیست با مجموعه رایکا هوم تماس بگیرید تا به دنیای پیشرفته تجهیزات امنیتی هوشمند وارد شوید .

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!