دکوراسیون روستیک چیست ؟

دکوراسیون روستیک چیست ؟


دکوراسیون روستیک چیست؟

مقدمه

طبیعی بودن، ظرافت، بی دقتی، زبری، برجستگی، یک محیط طبیعی و … این همان سبک روستیک (Rustic) در طراحی داخلی است. این سبک طیف گسترده ای از سبک ها و عناصر مختلفی (که ما آن را در روستاها می بینیم) را به کار می گیرد و اشاره به زندگی روستایی دارد. این سبک می تواند برخی از ویژگی های معماری تاریخی یک کشور را به ارث ببرد. از آجرهای و سقف چوبی طاق دار اسکاندیناوی گرفته، تا رنگ سفید و مبلمان چوبی انگلیسی. سبک روستیک شامل سبک های زیادی است، چهره های بسیاری دارد، اما چگونه می توان آن را تشخیص داد؟ این همان چیزی است که ما در این مقاله در مورد آن صحبت می کنیم.

سبک روستیک چیست؟

سبک روستیک شاهدی بر این مدعا است که همه چیز دوباره تکرار می شود. نیاکان ما شاید هرگز تصور نمی کردند آنچه را که آنها برای ساخت و ساز خانه و محل زندگی شان و رفع نیاز هایشان استفاده می کنند، روزی تبدیل به مد روز و یکی از سبک های طراحی شود

روستیک، کلمه ای به زبان لاتین و به معنی روستایی می باشد. همانطور که از اسم آن معلوم است این سبک هنری در طراحی دکوراسیون برگرفته از سبک بدوی و اولیه ی روستایی می باشد که با هنر و ذوقی خاص، جایگاه ویژه ای در میان شهرنشینان پیدا کرده است.

دکوراسیون روستیک به سبکی از طراحی دکوراسیون می گویند که در آن از اِلمان های طبیعی و خانه های روستایی الهام گرفته می شود. طراحی انجام شده در این سبک با استفاده از طرح ها و نقوش موجود در طبیعت و انواع خانه های روستایی ضمن تلفیق آن ها با سبک مدرنیته انجام می گیرد.

در واقع طراحان دکوراسیون برای طراحی دکوراسیون روستیک با توجه به اِلمان های موجود در طبیعت اقدام می کنند و می کوشند با ابتکار عمل و خلاقیت خود از عناصر طبیعی به نحو احسن استفاده کنند.

اگر بخواهیم مختصر و مفید به ویژگی های اصلی این سبک بپردازم ، باید اینگونه بیان کنم که : در تزئین به سبک معماری روستیک ما باید از هرگونه دست درازی ( دست کاری ) در طبیعت خودداری کنیم . یعنی هر قدر که می توانیم از متر یال طبیعی بدون استفاده از ابزار و تجهیزات برای ساخت استفاده کنیم

خانه هایی که با استفاده از قوانین دکوراسیون روستیک طراحی شده اند همواره آرام بخش ترین و زیبا ترین حس ها را القا می کنند چرا که اگر به یکی از خانه ی طراحی شده به سبک طراحی دکوراسیون روستیک بروید احساس می کنید که در دل طبیعت قرار گرفته اید و آرامشی همچون آرامش موجود در فضا های طبیعی به شما القا خواهد شد.

برای فرایند طراحی دکوراسیون روستیک می توان از المان های موجود در طبیعت های مختلفی همچون جنگل، دریا، کوهستان، آسمان، قطب و … الهام گرفت. طراح دکوراسیون با استفاده از بررسی هر یک از این مکان های طبیعی می تواند نوآوری و خلاقیت جدیدی در طراحی دکوراسیون روستیک ارائه دهد.

برخی کارهای رایکا هوم به سبک روستیک

ویژگی های سبک روستیک عبارتند از:

استفاده از مواد طبیعی (چوب، سنگ، پارچه های بافت دار)،  بهره گیری از ماهیت زندگی روستایی مانند سادگی، طبیعی بودن، استحکام، خشونت، سادگی و طبیعی بودن دکوراسیون، مبلمان و …،  عدم استفاده از مواد صنعتی مدرن مانند پارچه ها و پلاستیک ها و مصنوعات صنعتی،  استفاده از رنگ های طبیعی مانند قهوه ای و سبز و طلایی و خاکستری،  القای حس دست ساز بودن تمامی وسایل مانند مبلمان و عناصر تزئینی،  هماهنگی فضای دکوراسیون با طبیعت.

سبک روستیک متناسب با منازل بزرگ مانند کلبه، خانه های ویلایی و … می باشد. معمولا این سبک (که در شهرهای بزرگ سراسر جهان محبوب می شود) توسط افرادی با اعتماد به نفس بالا که به دنبال راحتی هستند و مشتاق ترکیب راحتی و آرامش در محیط خانه خود هستند، انتخاب می شود.

متداول ترین اِلمان های مورد استفاده در دکوراسیون روستیک

برای طراحی دکوراسیون روستیک در وهله ی اول معماری فضا از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به گونه ای که بهتر است معماری هم به سبک روستیک طراحی شود، لذا در این صورت جلوه ی دکوراسیون روستیک به مراتب بهتر و زیبا تر خواهد بود.
مطمئناً پس از شناخت سبک روستیک در طراحی دکوراسیون می خواهید بدانید که برای طبیعی جلوه دادن دکوراسیون هر منزلی در این سبک از طراحی از چه وسیله ها و اِلمان هایی استفاده می شود؟ لازم است بگوییم استفاده از عناصر مختلف و متعددی منجر به طبیعی و روستایی شدن سبک دکوراسیون داخلی منازل می شود که همه ی آن ها به سلیقه ی مالک و خلاقیت طراح بستگی دارد.

به طور کلی در همه ی طراحی های انجام شده به سبک دکوراسیون روستیک اِلمان ها و عناصر مشترکی وجود دارد یکی از این المان ها میز روستیک می باشد. به جهت معرفی این عناصر برخی از آن ها را تحت مواردی در ادامه آورده ایم که دانستن آن ها خالی از لطف نیست:

• یکی از بهترین و متداول ترین عناصر مورد استفاده در طراحی دکوراسیون روستیک چوب است. استفاده از چوب برای این سبک از دکوراسیون را می توان قالب ترین عنصر معرفی کرد چرا که چوب تاثیر بسزایی در طبیعی جلوه دادن دکوراسیون دارد. از چوب می توان در موارد گوناگونی چون کف پوش، دیوار پوش، میز غذاخوری، کابینت آشپزخانه، سقف، تابلو، مجسمه های دکوری، در ها و پنجره ها، انواع اکسسوری ها و … استفاده کرد.

یکی از جذاب ترین نکات مربوط به استفاده از چوب در دکوراسیون روستیک استفاده از طبیعی ترین حالت های چوب مثل شاخه ی چوب، تنه ی درخت بریده شده و … است که می توانند بهترین حس ها را در محیط منتشر کنند.

• استفاده از صنایع دستی را می توان از دیگر گزینه های مورد استفاده برای طراحی دکوراسیون روستیک توسط متخصصان طراحی معرفی کرد. صنایع دستی استفاده شده در این سبک از طراحی دکوراسیون شامل مواردی مثل جاجیم، گلیم، فرش های دست بافت، انواع کالا ها و محصولات حصیری، ظروف دست ساز و … می شوند.

• یکی از اشیاء دکوری استفاده شده در این سبک از طراحی انواع و اقسام کالا های بازیافتی است، چرا که سبک روستیک یکی از سبک های دوستدار محیط زیست می باشد؛ به گونه ای که طراحان دکوراسیون در طراحی این سبک می کوشند در راستای محیط زیست از بی خطر ترین عناصر استفاده کنند.
• اشیاء عتیقه و قدیمی از دیگر دکوری های مورد استفاده در سبک روستیک است که اصالت این سبک را به نمایش می گذارد.

• متداول ترین رنگ های مورد استفاده در سبک روستیک رنگ های الهام گرفته شده از طبیعت است که شامل رنگ هایی مثل رنگ چوب، رنگ خاکی، رنگ های خنثی، رنگ جنگل، رنگ دریا و … می شود.

چرا برای طراحان سبک روستیک جذاب هستش؟

هدف از طراحی  به سبک روستیک نزدیک کردن انسان به حال و هوای طبیعت و روستا است در واقع طبیعت را به داخل خانه دعوت می کند و با استفاده از مواد و المان‌های طبیعی، دوری انسان امروز را از طبیعت به نوعی جبران کند.

زندگی هر روز بیشتر به سمت کلان شهری پیش میرود و فضاهای اسکان انسانی هر روز بیش از دیروز حالت از پیش ساخته و غیر طبیعی به خود میگیرند.سبک دکوراسیون داخلی روستیک را می توان در سه عنصر نور، متر یال های طبیعی و هندسه ای سنتی خلاصه کرد، بهره گیری از نورهای آفتابی می تواند تاثیر زیادی در افزایش گرما و صمیمیت محیط داشته باشد همچنین استفاده از چوب طبیعی با رنگ های تیره، به دنج تر شدن فضا های داخلی به خصوص آشپزخانه کمک می کند.

. سبک روستیک سبکی تعریف شده براساس زیبایی‌های طبیعی و طبیعتی زیبا است که با الهام گرفتن از مواردی ساده از دل طبیعت خود را در دل طراحان و علاقه مندان به چنین سبک‌هایی جای داده است.

سبک روستیک – سبک روستایی

شاید اگر سبک دکوراسیون روستیک یا همان روستایی را در گذشته دنبال کنیم به حال و هوای تاریک و غیر قابل استفاده بر بخوریم که روستاییان در خانه‌های نمور، تاریک و بدور از پاکیزگی زندگی می‌کردند و هیچ علایمی از زیبایی و طبیعت در زندگی آن‌ها وجود نداشت. اما منظور ما قرون وسطای اروپا نیست؛ بلکه دوره شکوه  روستاهای بکر و زیبای آسیای شرقی و اروپای مرکزی و همین طور مناطق زیبای آفریقایی است.

با این حال امروزه و به مدد تخیل و خلاقیت طراحان، دکوراسیون روستایی به سمت و سویی حرکت کرده که استفاده از طرح‌های آن در خانه یک مد و ترند محسوب می‌شود و افراد متعددی نیز با علاقه به دنبال تجربه این نوع طرح‌ها در خانه‌های خود هستند. سبک دکوراسیون روستیک معاصر بسیار دلنشین و دوست داشتنی بوده و با تلفیق طبیعت و مدرنیته به یک تعادل بی نظیر دست یافته است.

نکاتی برای تبدیل خانه خود به یک خانه روستایی

سبک روستیک منحصر به فرد است، به همین دلیل است که بیشتر صاحبان خانه تصمیم می گیرند این سبک را در خانه های خود اجرا کنند. اگر می خواهید این کار را بکنید، نکات زیر می تواند به شما کمک کند:

از تیرهای چوبی استفاده کنید

از تیرهای چوبی استفاده کنید. این قطعات زیبا و جذاب هستند. تیرهای چوبی وقتی در مکان هایی با نور مناسب در آشپزخانه و اتاق نشیمن قرار می گیرند، حس خوبی را القا می کنند.

خانه خود را با رنگ های گرم و خاکی رنگ کنید

طرح رنگ سبک روستیک شامل قهوه ای، نارنجی، طلایی و سبز تیره است. به سادگی یکی از این رنگ ها را انتخاب کنید و خانه خود را با آن رنگ آمیزی کنید تا بتوانید به راحتی از یک فضای روستایی لذت ببرید!

میز نهار خوری – نمونه ای از سبک روستیک

از عتیقه جات استفاده کنید

قدیمی بودن مبلمان به این معنی نیست که باید آنها را دور بریزید. برعکس، عتیقه جات می توانند بهترین دوست شما در هنگام تبدیل خانه شما به یک فضای روستایی باشند.

مصالح کاربردی در سبک روستیک

در سبک دکوراسیون روستیک به دلیل نزدیکی به فضای روستایی، مواد و مصالح به کار رفته در دکوراسیون بیشتر طبیعی بوده و چوب یکی از اصلی ترین متر یال های مورد استفاده است

در سبک روستیک تا جایی که امکان داشته باشد از مصالح طبیعی مانند شاخه درختان، پوست درختان خشک شده، تنه و الوارهایی که کاملا پرداخت نشده باشند، آجر و خشت های طبیعی، کاه گل و دیگر متر یال های طبیعی استفاده می شود. به ‌طوری که این مواد تا حد امکان از نظر فرم و بافت به طبیعت نزدیک باشند.

استفاده از مواد و مصالح و متریال‌های برگرفته از طبیعت، فضایی صمیمی تر و همراه با راحتی بیشتر می‌آفریند. در سبک «طبیعت‌گرایی روستایی» وجوه کلیدی از قبیل منسوجات با بافتی قابل لمس و مواد و مصالحی قوی هم به لحاظ ظاهر و هم کیفیت ساختاری آن مانندچوب‌های طبیعی و تو پر و بالاتر از همه اینها، اشتیاق به بازتاب فضای طبیعی خارج از خانه به درون آن با کاربرد مقلدانه رنگهای آرامش بخش و الگوهای نقشینه موجود در ذات و ماهیت طبیعت است.

حداقل های ضروری در این سبک دیده میشود که جذابیت خود را مدیون این عوامل اساسی است؛ کف‌هایی ساخته شده از انواع  چوبهای قدیمی به عنوان تیرهای چوبی معمارانه در فضای داخلی به صورت قفسه یا بخشی از دیوار پوش فضا یا وسایل ساخته شده از آن. وجود کف‌هایی که با چوبهای به شکل الوار فرش شده باشند نیز گواه دیگری برای توان ایجاد فضایی ملهم از طبیعت‌گرایی روستایی خواهد بود.

در واقع در دکوراسیون روستیک توجه به اصالت مواد بسیار حائز اهمیت می باشد. به طور مثال در چوب که یکی از مواد پر کاربرد در این سبک می باشد، نجار، کنگره، گره و طبیعت چوب را جدا نخواهد کرد به طوریکه وحدت وجود تنه درخت حفظ خواهد شد در عین این که میز، صندلی، وسایل تزیینی و .. نهفته درون آن را نمایان می سازد.

به عنوان مثال در قسمت ورودی، راهروها، هال و اتاق های بزرگ به جای پوشش تمام سطح کف با قالیچه و فرش ها، از کفپوش های چوبی طرح دار و دکوراتیو نیز می توان استفاده کرد. همچنین می توان از کفپوش های چوبی در رنگ های مجزا برای فضاهای مختلف و مجاور استفاده نمود که افزون بر زیبایی بخشیدن به فضا، به تفکیک و تعریف فضا ها پرداخت.

چنانچه عکس های منتشر شده در مجلات به روز دکوراسیون را مشاهده نمایید، عمدتا استفاده از چوب در جایگاه های مختلف و بجا عامل ایجاد یک چیدمان جذاب شده است. برای نمونه یک میز پذیرایی چوبی را در نظر بگیرید که در کنار آن قفسه کتابخانه تمام چوب و در سمت دیگر آن یک کانتر آشپزخانه چوبی قرار دارد و سطح زمین نیز با کفپوش چوب پوشیده شده است.

به همین علت  رایکا هوم یک مجموعه تولیدات چوبی زیبا و جذاب برای دکوراسیون یک خانه شیک را تشکیل داده است.

شاید فکر کنید سبک طراحی داخلی روستیک تزیین شده با وسایل و مبلمان روستیک، همانطور که از اسمش بنظر می آید فقط بدرد خانه های قدیمی یا روستایی می خورد اما اینطور نیست. جالب است بدانید که سبک روستیک اگر کاربردی ترین سبک در طراحی داخلی نباشد حتما یکی از کاربردی ترین سبک هاست. به همین خاطر معمولا زمانی از این سبک استفاده می شود که نیاز به درجه بالایی از کارایی و عملکرد باشد. مثلا مکان هایی مانند آشپزخانه، پذیرایی و ناهارخوری یا حمام برای چنین سبکی نهایت کارایی را ارائه می دهند.

اما شاید برای بسیاری از افراد سبک روستیک و المان هایی که این سبک را تعریف می کند ناشناخته باشد، مثلا عده زیادی این سبک را فقط در حضور عناصر چوب طبیعی و خام تعریف می کنند اما چوب طبیعی همه موضوع نیست. در این مطلب می خواهیم اندکی عمیق تر به این سبک نگاه کرده و در کنار معرفی وسایل و مبلمان روستیک شیک و جدیدی که در آپارتمان ها و خانه های امروزی مورد استفاده قرار می گیرند

برای این که به یک دکور یا خانه با سبک دکوراسیون روستیک برسیم نیاز است مواردی را رعایت کنیم و از لوازم خاصی بهره ببریم. برای آشنایی با این جزییات که در زیر به آن‌ها خواهیم پرداخت، به سراغ المان‌های آن‌ها می‌رویم.

چرا سبک روستیک؟

سبک روستیک مدرن، هنوز هم خشن و ساده است. شما می توانید یک بار مبلمان خانه خود را بر اساس این سبک انتخاب و خریداری کنید و سپس مشاهده کنید که چگونه فضای خانه شما متفاوت خواهد شد. هستند افرادی که از روشنایی و مصنوعی بودن دکوراسیون و مد روز خسته شده اند. طراحی داخلی آپارتمان ها به سبک روستیک فرصتی است تا خانه های آنها را به جزیره ای از هماهنگی، راحتی و آرامش تبدیل کند. این سبک با قدرت منحصر به فرد خود که با راحتی و سادگی ترکیب شده و یک زندگی واقعی با کیفیت روستایی را به شما ارائه می دهد.

این سبک در بسیاری از خانه های ثروتمندان هم در آمریکا و هم در اروپا استفاده می شود. طراحان و معماران همچنین به طور فزاینده ای از این سبک در طراحی کلبه های روستایی، ویلا ها، هتل ها، متل ها و رستوران ها استفاده کرده اند. انواع مختلفی از اشکال و بافت های طبیعی به شما امکان می دهد فضای داخلی منحصر به فردی را به سبک روستیک برای هر مشتری ایجاد کنید.

وقتی می خواهید فضای زندگی خود را به یک بهشت روستایی تبدیل کنید، هیچ قانون خاصی وجود ندارد. در واقع، اگر می خواهید از این سبک طراحی پیروی کنید، بهتر است چندین روش را امتحان کنید تا بدانید کدام یک با روحیات شما سازگارتر است.

فروشگاه رایکا هوم

فروشگاه رایکا هوم عرضه کننده بهترین برند قفل هوشمند، دستگیره دیجیتال، کلید و پریز لمسی، تجهیزات هتلی، اکسس کنترل تردد، گاو صندوق و سیف باکس هتلی و… می باشد. این مجموعه محصولات خود را از برندهای معتبر و روز دنیا با نام های سامسونگ، میلره، فیلیپس، ای لاک، کاداس، یوکا، فیلتا، رایکالاک و بوش انتخاب و به مشتریان محترم عرضه نموده است، فروش محصول به صورت آنلاین و حضوری انجام شده و ارسال به سرتاسر کشور امکان پذیر است. کافی است با مجموعه رایکا هوم تماس بگیرید تا به دنیای پیشرفته تجهیزات امنیتی هوشمند وارد شوید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!