دکوراسیون سنتی خانه

دکوراسیون سنتی خانه


دکوراسیون سنتی برای خانه

دکوراسیون سنتی خانه : دکور سنتی یک موضوع بسیار بزرگ است که طیف وسیعی از دکور روستایی اروپایی تا نئوکلاسیک را شامل می شود. لوازم سنتی، پرده های دلنشین، کاغذ دیواری شیک، طرح آنتیک، فرش های طرح دار و بافت دار، نورپردازی نقطه ای و البته رنگ های مختلف، این طرح را به وجود می آورند. تصور نکنید این فضاها شلوغ می شوند. امروزه طراحان داخلی سبک سنتی و مدرن را ادغام می کنند. در اینجا 21 دکوراسیون داخلی را به شما معرفی می کنیم.

زمانیکه صحبت از دکورهای سنتی میشود، فضای شلوغ و قهوه‌خانه‌ای، با دیوارکوب‌هایی سنتی و قدیمی، ‌گلیم‌ها و چراغ‌ نفتی، مهرهای فیروزه‌ای و هزار خرد و ریز سنتی در ذهن ما تداعی میشود ولی آیا این فضای درهم از چیدمان سنتی ایرانی برگرفته شده میباشد یا بازار شام را تداعی میکند ؟ در این مقاله بعضی از نکات مهم برای یک دکوراسیون سنتی با الهام از گذشته مطرح شده است.در چیدمان سنتی قاجار که زمان نزدیکتری به ما دارد، ‌اغلب از روکشهای قرمز تیره موسوم به «لاکی» استفاده می‌کنند.

صندلی‌های چوبی با رنگ سبز و روکش‌های لاکی، صندوقچه‌های سبز روشن با نقاشی گل مرغ و مخده، بالش‌های بزرگ برای لم دادن که از مخمل قرمز تهیه شده، خصوصیات این معماری را نشان می‌دهد. کفپوش قالی‌ کاشان و کاشمر با این نوع دکور هماهنگ است.

نقطه کانونی در دکوراسیون سنتی خانه

هر اتاق نشیمن خواه  مدرن و یا سنتی حتما باید دارای نقطه کانونی باشد. در واقع نقطه کانونی اولین چیزی است که هر شخص به هنگام ورود به اتاق متوجه آن می‌شود. نقطه کانونی می‌تواند نقطه شروع مناسبی برای تعیین دکوراسیون باشد. در واقع مبلمان و دکوراسیون اتاق حول این محور ایجاد می‎شود و می‌تواند طرح‌بندی اتاق را آسان‌تر کند. برای یک اتاق نشیمن سنتی شما می‌توانید از تلویزیون، کرسی، مبلمان طرح گره چینی یا حتی سماور نیز به عنوان نقطه کانونی اتاق استفاده کنید.

مهم است که بدانیم از چه سبک و ماده‌ای استفاده می‌کنیم. برای مثال، میزهای گران‌قیمت خاتم‌کاری با فرش‌های کرم قهوه‌ای ـ شتری و طرح منظم بته جقه هماهنگ می‌شود و منبت با قالی‌های کاشان رنگین تناسب دارند.

فضای رفت‌وآمد

به هنگام چیدمان مبلمان حتما الگوی رفت و آمد اتاق را در نظر بگیرید تا از برخورد افراد با موانع جلوگیری نمایید. معمولا اندازه‌گیریهای استانداری وجود دارند که می‌توانند فضای رفت و آمد در دکوراسیون‎تان را راحت‌تر نمایند. مثلا طراحان داخلی فاصله استاندارد بین مبل و میز جلویی آن را 16 تا 19 اینچ اعلام کرده‌اند. برای تعیین فاصله تلویزیون  و مبل نیز بهتر است که اندازه‌ی قطر تلویزیون را در عدد ۲ ضرب کنید. این عدد همان فاصله‌ی تلویزیون از محل نشستن شما را نشان خواهد داد. علاوه بر اینها شما باید توجه کنید که مبلمان شما نباید درب ورودی و ویوی اتاق را مسدود کند. حتما این موارد را قبل از شروع چیدمان مبلمان خود در نظر بگیرید.

فضاسازی کنید

مکان‌های تاریخی به خصوص خانه‌های قدیم مانند کاخ صاحبقرانیه تهران، خانه روجردی‌های کاشان و زینت‌الملک «نارنجستان» شیراز هنوز حال هوای تازه و خوش گذشته را دارند، با دقت در این مکان‌ها فکر شما متمرکز می‌شود.

خرت و پرت سنتی نخرید حتی در فضای سنتی هم فکر ما احتیاج به نفس کشیدن دارد، شمعدان و اتو و کشکول و شمشیر معرق و… جز شلوغی و هزینه اضافه برای شما چه دربردارند.

یک آب نما به یاد حوض خانه‌های قدیمی، چیدن مخده‌های بزرگ با رنگ‌های سنگین و قل‌قل سماور، از هر چه فکر کنید سنتی‌تر است. چای را از سماور زیبا روی یک مخده مخمل بزرگ بنوشید.

تخت‌های سنتی در دکوراسیون سنتی خانه

از جمله ساده‌ترین روش‌هایی که از طریق آن می‌توان حال و هوای سنتی
و قدیمی در فضای یک خانه ایجاد کرد بکار بردن  تخت های سنتی است. شما با استفاده از ست کامل یا یک نیم‌ست سنتی می‌توانید فضای نشیمن خانه خود را به مکانی دنج و راحت تبدیل کنید.چنانچه این موضوع در نظر شما جذاب باشد می‌توانید به جای استفاده از مبلمان و میزهای ناهارخوری ساده از وجود این تخت‌های سنتی برای اجرای دکوراسیون سنتی منزل در خانه خود استفاده کنید.

اگر به هر دلیل امکان اجرای چنین ایده‌ای را در منزل خود نداشته باشید می‌توانید فقط از یک تخت سنتی در یک گوشه از خانه خود به‌طور مثال در راهروی ورودی منزل استفاده نمایید. همچنین قرار‌دادن تخت سنتی در خانه این فرصت را برای شما فراهم می‌سازد که انواع و

اقسام نقش و نگارهای کهن ایرانی را با استفاده از مخده‌ها و کوسن‌ها به فضای منزل خود بیفزایید  و به این شکل محیطی کاملا دنج و سنتی در خانه خود ایجاد نمایید.

دکوراسیون سنتی خانه منزل با فرش و گلیم

همان‌طور که شما نیز به‌خوبی می‌دانید فرش به‌عنوان عنصر اصلی در طراحی و دکوراسیون خانه‌های ما ایرانیان شناخته می‌شود. فرش علاوه بر این که در دکوراسیون خانه‌های قدیمی کاربرد فراوانی داشته است در دوران کنونی نیز نقشی مهم و حضوری پررنگ در دکوراسیون خانه‌های مدرن ایرانی از خود نشان می‌دهد.

اگر به استفاده از سبک سنتی در دکوراسیون منزل خود علاقه‌مند هستید خوب است بدانید برای ایجاد فضایی گرم و راحت در نشیمن و پذیرایی منزل خود می‌توانید از فرش‌های دستبافت عشایر و ترکمن استفاده کنید. همچنین دقت داشته باشید در رابطه با انتخاب فرشی که برای دکوراسیون سنتی منزل مناسب باشد بهتر است به رنگ قرمز توجه ویژه‌ای نمایید. از دیگر خصوصیات دکوراسیون سنتی در منازل ایرانیان وجود گلیم و جاجیم است که این روزها خانواده‌های ایرانی به آن توجه زیادی پیدا کرده‌اند.

چند پیشنهاد بدرد بخور در مورد چیدمان سنتی خانه :

  1. میتوانید بروید سراغ فرش های لاکی سنتی در کنار مبلمان و چیدمان
    مدرن . رنگ لاکی گرما و صمیمیت خوبی به فضای خانه تان میدهد.
  2. خانه را با وسایل قدیمی و عتیقه مثل آینه های مشبک قدیمی و آثار هنری سنتی ، کلون ،دار قالی نیم بافته ، ظروف مسی و تنگ های سنتی بلوری و … تزیین کنید .
  3. اگر به چیدمان سنتی علاقمندید ظروف کریستال و چینی و سیلور را کنار بگذارید و برید به سمت سفال ها و سرامیک های خوش نقش و نگار ایرانی حتی اگر به چینی های گل قرمزی جهاز مامان ها دسترسی دارید چند تایی را به عنوان دکوری به کار بگیرید.
  4. در صورت امکان یکی از اتاق ها را مبل نکنید و بجایش فقط از فرش و پشتی به سبک اتاق های قدیمی استفاده کنید اگر در زمستان در این اتاق ها کرسی راه بیاندازید که دیرگ نور علی نور خواهد شد.
  5. کوسن های سنتی و رومیزی ها و رو پشتی های ترمه میتوانند زیباترین نشانه ها از سنت در دکوراسیون خانه شما باشند.

ایده پردازی برای فضایی پر از سازهای ایرانی

یکی از اصلی‌ترین عناصری که در هر گوشه از اصالت ایرانی مشاهده می‌شود،
ساز ایرانی است. شما با استفاده از ادوات سازهای ایرانی می‌توانید به
یک دکوراسیون منحصر به فرد دست پیدا کنید. نیازی نیست حتماً شما یک
نوازنده باشید تا در دکوراسیون خود از ساز ایرانی استفاده کنید؛ شما تنها می‌خواهید از حضور ساز ایرانی در منزل خود نهایت لذت را ببرید.

استفاده از فرش چهل تکه در دکوراسیون ایرانی سنتی

کار دیگری که شما برای اثر بخش کردن فضا می‌توانید انجام دهید،
استفاده از فرش‌های سنتی است. به جای اینکه چندین فرش با
رنگ‌های متفاوت داشته باشید، به شما پیشنهاد می‌کنیم ریسک‌پذیر
بوده و قیچی را به دست بگیرید. فرش‌ها را به تکه‌های نامساوی تقسیم کنید،
به اولین فرش بافی مراجعه کرده و از او بخواهید این فرش‌های تکه شده را برای
شما در ابعاد متفاوت ۶ متری، ۹ متری و یا حتی ۱۲ متری تکه دوزی کند.
اکنون شما صاحب چند فرش با یک نوع طراحی هستید و بدون شک همه برای
سلیقه منحصر به فرد شما، شما را تحسین خواهند کرد.

چگونه با استفاده از کوزه‌های قدیمی دکوراسیون ایرانی داشته باشیم؟

کوزه‌های قدیمی در گذشته در اندازه‌های بزرگ با عنوان خمره بسیار زیاد یافت می‌شدند.
از این وسیله برای قرار دادن در گوشه اتاق به جای گلدان‌های تزئینی
می‌توانید استفاده کنید. شما می‌توانید از خمره‌ها و کوزه‌های کوچک و بزرگ
در سایزهای متنوع، آب‌نمایی متفاوت طراحی کنید و در اطراف این آب نما
از کوزه‌‌های گلی پر از گل برای داشتن یک گلخانه سنتی بهره ببرید.
ایده پردازی با لوازم قدیمی ایرانی کار بسیار ساده ای بوده و کافی است
کمی از ذوق و سلیقه خود در این کار استفاده کرده و به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

دکوراسیون سنتی زمانی ایجاد می شود که برای طراحی دکور و
چیدمان منزل از قابلیت ها و المان های طراحی و چیدمان گذشتگان
استفاده کنید. این نوع دکوراسیون یک نوستالژی زنده است که
علاوه بر ایجاد فضایی زیبا، باعث می شود حال و هوای گذشتگان
در فضای منزل احیا شود.دکوراسیون سنتی ایرانی و معماری ایرانی
از جمله هنرهای با اصالتی است که در جای جای زندگی و در کوچه و بازارهای قدیمی احساس می شود.

در پایان :

دکوراسیون خانه به سبک شرقی و بخصوص سبک سنتی ایرانی در
تمام دنیا طرفداران ویژه خود را دارا میباشد. از فرش های ایرانی که گران‌ترین و بهترین نوع
فرش در دنیاست، تا کاشی‌کاری‌های بناهای کهن و تاریخی!

اثرات گذر زمان ‌بر تغییر روش های زندگی و سلیقه‌ی ما انسان‌ها تاثیر بسیار گذارده
است، اما بعضی اوقات برای ما ایرانیان با کشوری به این قدمت و فرهنگ و هنری به این
پرباری بازگشت به سبک سنتی ایرانی می‌تواند خود یک پیشرفت عالی به حساب بیاید.

فروشگاه رایکا هوم

فروشگاه رایکا هوم عرضه کننده بهترین برند قفل هوشمند ، دستگیره دیجیتال ، کلید و پریز لمسی ، تجهیزات هتلی ، اکسس کنترل تردد ، گاو صندوق و سیف باکس هتلی و … می باشد . این مجموعه محصولات خود را از برندهای معتبر و روز دنیا با نام های سامسونگ ، میلره ، فیلیپس ، ای لاک ، کاداس ، یوکا ، فیلتا ، رایکالاک و بوش انتخاب و به مشتریان محترم عرضه نموده است . فروش محصول به صورت آنلاین و حضوری انجام شده و ارسال به سرتاسر کشور امکان پذیر است . کافیست با مجموعه رایکا هوم تماس بگیرید تا به دنیای پیشرفته تجهیزات امنیتی هوشمند وارد شوید .

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!