نور پردازی آشپزخانه

نور پردازی آشپزخانه


نور پردازی آشپزخانه :

نورپردازی در هر مکانی از خانه نیازمند رعایت اصول و قوانینی است. یکی از مهمترین مکان‌های یک خانه ، آشپزخانه و نور پردازی آشپزخانه است که اهمیت نورپردازی و مقدار نور در آنجا غیر قابل انکار است. قبل از اینکه به شیک بودن نورپردازی اهمیت بدهید باید به قوی بودن نور، امکان کم و یا زیاد کردن نور و رنگ‌بندی مناسب فکر کنید.

یکی از اشتباهات رایج در بسیاری از خانه‌ها استفاده کردن از یک منبع نور در آشپزخانه است ، این روش یک اشتباه بزرگ است زیرا که هنگام کار در آشپزخانه اگر نورپردازی ضعیف باشد در بعضی از نقاط آشپزخانه نور شدت زیادی دارد و برعکس در برخی نقاط دیگر سایه ایجاد می‌شود که می تواند آسیب جدی به چشم در دراز مدت وارد کند.پس فکر اینکه یک روشنایی در آشپزخانه داشته باشید را از سر خود بیرون کنید و با ما همراه باشید تا بدانید که چطوری باید به نحو احسنت یک آشپزخانه را روشن کرد :

 

منظور از نورپردازی اصولی چیست ؟

وقتی حرف از نورپردازی می‌زنیم منظور این نیست که شما هرچه دارید بابت چراغ‌ها و لوسترهای گران قیمت ، نورپردازی‌های فانتزی هزینه کنید ، منظور این است که شما یک نورپردازی صحیح و بجا که با طراحی داخلی آشپزخانه هماهنگ باشد انجام دهید تا علاوه بر زیبایی اصول نورپردازی را نیز رعایت کرده باشید.

نورپردازی کم نقص و اصولی را بیاموزید :

برای داشتن یک نورپردازی اصولی و بی‌نقص نیازمند ترکیب چند نوع نور مختلف که در زیر نام برده شده‌اند هستید که از مهم‌ترین نورها هستند و باید در آشپزخانه به کار به روند همچنین در ادامه روش صحیح نورپردازی برای هر کدام از این مکان‌ها توضییح داده شده است :

 

  • نور قفسه‌ها و کابینت‌ها
  • نور روی اجاق گاز
  • نور پیشخوان ( کانتر)
  • نور سقف و دیوارها
  • نورپردازی‌های مخفی
  • نور روی سینک ظرف شویی

 

به مسیر درست نورپردازی اهمیت بدهید :

نکته ای که باید به آن اهمیت بدهید مسیر نورپردازی است.اگر برای روشنایی منطقه ای به مرکز سقف توجه کنید بدون شک شما اشتباه سایه و روشنایی را تکرار کرده‌اید پس بهتر است از دو سوی اشپزخانه سیم‌کشی را انجام دهید همچنین بر اساس تجربه‌های بدست آمده برای نورپردازی منطقه‌ای خاص مثلا اجاق گاز از روشنایی جلو و کنار استفاده کنید این بهترین نوع نورپردازی است.

 نورپردازی سقف :

اگر سقف آشپزخانه شما مرتفع است این مدل سقف‌ها آنقدر مرتفع هستند که در اتاق نور کافی را تولید نمی کنند به همین دلیل شما می توانید از پیشخان کابینت ها برای نصب نورهای بالاتاب و تولید نور استفاده کنید.اگر نمی توانید از نورهای مخفی در فرو رفتگی های سقف مرتفع استفاده کنید بهتر است از چراغ های ریسمانی ، کابلی، و یا ریلی استفاده کنید.

از دیگر روش‌ها که می توانید اجرا کنید این است که ؛ گرداگرد سقف آشپزخانه را با هالوژن های زیبا نورپردازی کنید همچنین می توانید از رشته های نوری نیز استفاده کنید. پنل های نورانی نیز فضای مدرنی به سقف آشپزخانه می بخشند.

اگر به لوستر در سقف آشپزخانه نیزعلاقه دارید پس بدانید:

همانطور که می دانید طراحی و تنوع لوسترها در بازار زیاد است اما شما باید طرحی را انتخاب کنید که با دکور آشپزخانه شما هماهنگی داشته باشد. برای اینکه لوستر در آشپزخانه به یک کانون دید زیبا تبدیل شود باید این نکته را بدانید که هرگز برای اشپزخانه با سقف کوچک و یا با ارتفاع کم لوستر بزرگ انتخاب نکنید زیرا که آشپزخانه کوچکتر از قبل دیده می‌شود ، پس هنگام خرید این را در ذهن خود مرور کنید که باید ابعاد لوستر با ابعاد اشپزخانه هماهنگی داشته باشد. مانند تصاویر زیر که لوستر با فضای خانه کاملا متناسب است. اگر که به لوستر علاقه ای ندارید یا فضای مدرن را بیشتر دوست دارید می توانید از پنل‌های نورانی در سقف آشپزخانه استفاده کنید که بهترین گزینه، بعد از لوستر به شمار می روند.

نورپردازی دیواری ، یک سیستم نورپردازی عالی حهت نور پردازی آشپزخانه  :

نورپردازی دیوار پشت ظرف شویی ، اجاق‌گاز و .. از ملزومات درجه یک برای آشپزخانه است.روش‌های مختلفی برای نورپردازی دیوار وجود دارد یکی از روش‌ها که در تصویر زیر می بینید استفاده از شیشه بین کابینتی است که روشنایی فوق‌العاده جذابی به اشپزخانه می بخشند و نور را به خوبی منعکس می کنند که در طرح ها و رنگ های مختلفی وجود دارند و حتما هنگام خرید رنگ و طرحی را انتخاب کنید که با دکور آشپزخانه شما هماهنگی داشته باشد.

استفاده خلاقانه از این مدل نورپردازی چه به صورت رنگی چه غیر رنگی محیط آشپزخانه را به فضایی زیبا تبدیل می‌کند و آن را از حالت یکنواختی خارج می‌کند. نورپردازی دیواری هزینه چندانی ندارند و در آشپزخانه بسیارعالی هستند به دلیل اینکه ، هم بادوام هستند و هم کاربردی و علاوه بر همه اینها نیاز به مراقب چندانی هم ندارند.

برویم سراغ روش بعدی که کم هزینه تر نیز است شما می توانید از نورپردازی های در قسمت بالا و یا پایین کابینت نیز استفاده کنید تا دیوار‌های آشپزخانه و کابینت‌ها نور کافی داشته باشند. پنل‌های نورانی به شما کمک زیادی می‌کند تا بتوانید به روشنایی دلخواهتان برسید.

 نورپردازی شیک و کاربردی کف آشپزخانه :

نورپردازی کف یکی از جدیدترین و شیک ترین ایده‌ها برای نورپردازی آشپزخانه است.
علاوه بر اینکه می تواند به تامین نورکافی در اشپزخانه کمک کند ،
به زیبایی فضای آشپزخانه نیز کمک می‌کند.پنل‌های نورانی اینجا نیز به کمک شما می آیند
و میتوانید آنها را در کف آشپخانه استفاده کنید. برای نورپردازی کف می توانید
از قرار دادن چراغ‌های 
LED در زیر پیشخوان و کابینت‌ها استفاده کنید. حتما با خود می گویید
چرا چراغ‌های 
LED ؟ به دلیل اینکه برعكس هالوژن‌ها، ها خنك باقی می‌مانند و وقتی مشغول كار كردن زیر آن‌ها هستید دستتان نمی‌سوزد.

نورپردازی تزئینی در نور پردازی آشپزخانه را فراموش نکنید :

به طور معمول در همه خانه‌ها کابینت‌هایی برای قرار دادن ظروف
زیبا و تزئینی وجود دارد اگر که داخل انها از نورهای مخفی استفاده کنید
مطمنا یک نورپردازی ایده‌آل را در اشپزخانه اجرا کرده‌اید. مزیت دیگر
نورهای تزئینی استفاده از انها در داخل کشوها و کابینت ها برای دید
بهتر ظروف است که با کلیدهای اتوماتیک کنترل می شوند و با باز و بسته شدن در کابینت ها روشن و خاموش می شوند.

نورپردازی غذاخوری :

اگر در آشپزخانه میز ناهار خوری یا پیشخوان دارید بهتر است که به فکر نورپردازی مجزایی برای آن باشید. استفاده از لامپ های آویزان روی میز تاثیر عالی دارد اما باید در ارتفاع مناسبی نصب شود به عنوان مثال اگر در ارتفاع پایینی نصب شود مانع دید می شود. باید اندازه لامپ با اندازه میز متناسب باشد به عنوان مثال برای میز بزرگ از لامپ های آویز سه تایی استفاده کنید اما برای میز کوچک یک لامپ آویز نیز کافی است.

پیشنهاد می کنیم که از لامپ سقفی‌هایی که ارتفاع آنها قابل تنظیم
است استفاده کنید زیرا که هنگام صرف غذا با تنظیم ارتفاع انها روی
میز به خوبی روشن می شود و در مواقع دیگر که از میز ناهار خوری
استفاده نمی شود فضای کلی اشپزخانه را روشن می کنند.

نورپردازی کابینت:

از محبوب ترین شیوه های نورپردازی کابینت استفاده از رشته های
نوری در زیر کابینت است. بهتر است که بدانید برای نورپردازی کابینت
گزینه زیادی در اختیار ندارید و فقط می توانید زیر ، سطح بالایی و داخل کابینت
را نورپردازی کنید. اگر دوست دارید که کابینت های جلوه بیشتری داشته باشند
سعی کنید نوری انتخاب کنید که به نور اشپزخانه غلبه داشته باشد.

انواع لامپ‌های قابل استفاده در نورپردازی کابینت آشپزخانه :

  • لامپ‌های رشته‌ای سنتی
  • لامپ‌های LED
  • لامپ‌های هالوژن
  • لامپ‌های زنون

و در پایان  :

1)  در نصب کلید و پریزها و سیم کشی آشپزخانه دقت بالایی نیاز است ؛
پس فراموش نکنید که هیچ کلیدی نباید نزدیک ظرف شویی و بالای اجاق گاز نصب شود.

2)  تا حد امکان ابزار توکار و نیمه توکار انتخاب کنید زیرا که تمامی ادوات
نورپردازی غیر توکار چرک و چربی حاصل از پخت و پز را به خود جذب می کنند.

3) اگر امکان بهره گیری زیاد از نورپردازی طبیعی را ندارید پیشنهاد می کنیم
که بدنه و رنگ اصلی که غالب است در آشپزخانه را سفید در نظر بگیرید . رنگ های روشن و براق بازتاب فوق العاده ای دارند .

4)  باید هر چند وقت یک بار لامپ ها ، لوستر ها و حباب های لوستر ها
را تمیز کنیم تا نوردهی را بالا ببریم . زیرا که پخت و پز غذا باعث می شود این لامپ ها کثیف شوند.

فروشگاه رایکا هوم

فروشگاه رایکا هوم عرضه کننده بهترین برند قفل هوشمند ، دستگیره دیجیتال ، کلید و پریز لمسی ، تجهیزات هتلی ، اکسس کنترل تردد ، گاو صندوق و سیف باکس هتلی و … می باشد . این مجموعه محصولات خود را از برندهای معتبر و روز دنیا با نام های سامسونگ ، میلره ، فیلیپس ، ای لاک ، کاداس ، یوکا ، فیلتا ، رایکالاک و بوش انتخاب و به مشتریان محترم عرضه نموده است . فروش محصول به صورت آنلاین و حضوری انجام شده و ارسال به سرتاسر کشور امکان پذیر است . کافیست با مجموعه رایکا هوم تماس بگیرید تا به دنیای پیشرفته تجهیزات امنیتی هوشمند وارد شوید .

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!