انواع کمد دیواری

انواع کمد دیواری


انواع  کمد دیواری

در دسته بندی دکوراسیون داخلی منزل ایرانی به طور کلی سه دسته کمد دیواری داریم که در انواع مورد بررسی قرار گرفته است.

نوع اول: کمد رختخواب

این کمدها که در خانه های ایرانی کاربرد بسیار زیادی دارند، مخصوص قرار گرفتن رخت خواب هستند. کمدهای رختخوابی، به صورت عمده دارای درب های لولایی هستند تا بتونند به طور کامل باز شوند. این کمدها طبقه ندارد تا رختخواب ها رو بتوان روی زمین قرار داد. این مدل از کمدهای رختخواب دارای ارتفاع 150 سانتی متر به بالاست. در قسمت بالای آنها، کمدهای دست بالا قرار می گیرد که برای قرار گرفتن وسایل جانبی اتاق مناسب است. به این کمدها دولابچه هم می گونید. انواع کمدهای جارختخوابی باید عرض حداقل 110 سانتی متر داشته باشند تا رختخواب به راحتی در آنها قرار بگیرد. اینها کاملاً ایرانی است و فقط در خانه های ایرانی استفاده می شود.

 

نوع دوم: کمد لباس

کمدهای لباس بسیار متنوع هستند و می توانند شامل یک آویز لباس ساده باشند یا اینکه دارای طبقات و کشوها و قسمت های مختلف نظیر محل آویز لباس ها و محل قرار گیری کفش ها و … باشند. کمدهای closet بیشتر به صورت باز بوده و در حالی که می تونند کشو و قفسه های متعدد داشته باشند ولی تفاوت عمده آنها با کمد لباس در این است که کمد لباس دارای درب بوده و closet درب نداره. همچنین closet بیشتر در اتاق های تعویض لباس استفاده می شود.

در انواع کمد های لباس برای محل آویز لباس ها، باید ارتفاع بلندتری درنظر گرفت تا لباس های آویزِ بلند مثل مانتو و بارانی و لباس های مجلسی خانم ها، به راحتی در آن جای بگیرند. همچنین محل آویز لباس ها باید عمقی در حدود 110 سانتی متر داشته باشند تا لباس هایی مثل کت و پالتوهای مردانه که دارای عرض شانه نسبتاً پهنی هستن، در این کمد ها قرار بگیرند.

طبقه بندی داخل کمد های لباس بسیار بستگی به سلیقه شما داشته و قاعده و قانون خاصی نداره و وابسته به کاربرد مدنظر شما برای این کمد ها می‌تواند دارای طبقه ها، قفسه ها و کشو های متعدد یا کم تعداد باشد.

انواع کمد دیواری با رایکا هوم

 

جنس انواع کمد دیواری چیست؟

در بحث متریال مصرفی کمد های لباس و رختخواب باید بگیم که میتونن دارای چارچوب هایی با متریال های مختلف باشن. مثلاً می تونن از ام دی اف روکش ملامینه یا نئوپان روکش ملامینه یا های گلاس ساخته بشن که در این مورد، نئوپان روکش ملامینه کاربرد خیلی بیشتری داره. علت این مسأله، سبکی نئوپان نسبت به ام دی اف است.

البته در خارج از کشور کمتر از نئوپان استفاده شده و بیشتر از سایر متریال ها استفاده میشه. علاوه بر چارچوب، درب ها بخش های داخلی مثل طبقات داخل کمد نیز می تونن با متریال نئوپان یا ام دی اف ساخته بشن. برای چارچوب و درب ها معمولا از نئوپان روکش ملامینه استفاده می شه و برای قسمت های داخلی که کمتر در دید قرار دارن، از نئوپان سفید هم استفاده می شود.

درب های کمد دیواری می تونه از جنس متریال های مختلف مثل نئوپان، هایگلاس، ممبران، چوب، روکش چوب ام دی اف و… باشئ و محدودیتی از این بابت وجود نداره.

 

نوع چوب انواع کمد دیواری

در صورتی که بخواهیم از چوب به عنوان متریال اصلی و چارچوب کمد دیواری استفاده کنیم، می توان از چوب نراد، چوب روسی، چوب سپیدار و … استفاده کرد که چوب روسی خشک برای این مسأله توصیه میشه و این مساله به علت استحکام مناسبیه که این متریال داره، و چوب سپیدار به علت اینکه در گذر زمان تاب برداشته و دردسر داره، برای استفاده در کمد دیواری اصلاً مناسب نیست.

برای رنگ آمیزی یا روکش کردن کمد های دیواری چوبی، می تونیم بر روی چوب از رنگ استفاده کنیم یا اینکه روی اون به دلیل یکنواختی کار، از نئوپان 16 میلیمتر به عنوان روکش و لایه ی دوم استفاده بشه.

کمد دیواری چوبی

 

نوع درب ها در انواع کمد دیواری

دو نوع اصلی درب کمد داریم. نوع ریلی و لولایی. در نوع ریلی فضای کمتری برای باز شدن درب ها نیاز داریم ولی محدودیت کمد های دیواری ریلی در این است که ما در هر بار که درب کمد رو باز میکنیم فقط به یک طرف از کمد دسترسی داشته و به طرف دیگر کمد دسترسی نداریم و برای دسترسی به قسمت های دیگر باید به صورت مداوم، درب ها رو جابجا کنیم.

اما در کمد های لولایی به این صورت نبوده و می تونیم در هر بار که درب کمد رو باز می کنیم، به تمام فضای داخل آن دسترسی داشته باشیم. اما بدی اون این است که برای باز شدن درب های کمد، نیاز به فضای بیشتری نسبت به کمد های ریلی داریم.

 

توجه مهم:

یکی دیگر از معایب کمد های دیواری ریلی این است که برای ریل ها، باید از متریال خیلی خوب استفاده کرد. درصورتی که از متریال خوب استفاده نشه و از متریال های ضعیف تر یا معمولی استفاده کنید، ممکنه در اثر مدت زمان کوتاهی و استفاده از ریل ها، درب ها از ریل خارج شده یا اینکه درب ها دچار قوس بشه. متأسفانه بعضی از ریل های بی کیفیتی که با قیمت ارزان تر در بازار عرضه میشن، به دلیل همین قیمت پایین، برخی از خریداران رو ترغیب به خرید می کنن که پس از مدت کوتاهی به دلیل کیفیت ضعیف، خریداران اون ها، پشیمون شده و دردسر های مربوط به تعویض ریل و درب گریبانگیر این افراد می شه.

در مورد کمد های دیواری درب لولایی، مشکل اصلی سنگینی درب ها و فشار وزن درب برروی لولا هاست. برای جلوگیری از خراب شدن لولاها، توصیه می شود که از لولاهای آرام بند استفاده شود تا در هنگام بسته شدن درب ها، فشار کمتری به لولا ها وارد شود. 

 

ابعاد کمد دیواری استاندارد:

ارتفاع درب های بلند حدود 170 تا 180 سانتی متر بوده و این درب ها باعث دسترسی به قسمت های پایین کمد می شه. عرض این درب ها بین 45 تا 70 سانتی متر متغیر است. البته در صورتی که ابعاد درب خیلی زیاد باشه، وزن اون بالا رفته و فشار زیادی به لولا ها وارد شده و احتمال خرابی اون ها بالا میره.

برای جلوگیری از خرابی لولاها می تونیم از نجار بخواهیم تا اگر قراره مثلاً 4 عدد لولا برای نگه داشتن درب بکار بره، 3 تا از لولاها رو در نیمه ی بالایی درب و یک لولا رو در نیمه ی پایینی درب بکار ببره.

طبقه بندی در داخل کمد ها می تونه با متریال های مختلف انجام بشه و بیشتر از نئوپان سفید یا ام دی اف سفید یا ام دی اف براق استفاده می شه. طبقه بندی داخل کمد کاملا به سلیقه و کاربرد مدنظر شما بستگی داره. قسمت بالایی کمد یا دولابچه روهم گفتیم که از ارتفاع حدود 180 سانتی متر شروع شده و تا سقف امتداد پیدا میکنه. معمولاً اجناس جانبی که کاربرد کمتری دارن، در دولابچه گذاشته میشن.

 

مدل طبقات کمد دیواری:

کمد های لباس می تواند دارای اکسسوری های خاصی باشن که هرکدوم کاربرد مخصوصی دارن. سبد هایی داریم که به صورت ریلی در داخل کمد قرار گرفته و قابل جابجایی هستن که مناسب برای قرار داد جوراب ها، کراوات و … هستن. البته در برخی مدل های کمد دیواری، اکسسوری های خاصی هستن که کراوات روی اون قرار گرفته و براش محل خاصی تعبیه شده است.

یک سری اکسسوری داریم که مخصوص قرار گیری پیراهن هاست، اکسسوری هایی هم داریم که شلوار روی اون قرار می گیره و با اشاره ی آرامی، به محل خود برمیگرده.

برخی از قسمت های کمد ها هم مخصوص لباس هاییست که آویز نبوده و باید لباس ها مرتب شده و جای خود قرار بگیرند. البته این اکسسوری ها بیشتر در مدل های کمد closet وجود داشته و در کمد لباس ساده کمتر به کار میرود.

مدل های مختلف کمد دیواری

 

کمد لباس برای اتاق خواب کوچک

پیشنهاد ما برای کمد در اتاق های کوچک اینه که درب این کمد ها حتما کشویی باشه چون در حالت لولایی، فضای زیادی برای باز شدن درب ها لازمه ولی در کمد های دیواری ریلی فضای زیادی برای باز شدن درب ها نیاز نیست و فقط لازمه به مقداری که کسی در مقابل اون ها بتونه قرار بگیره و درب ها رو باز کنه، فاصله باشه.

همونطور که قبلاً هم گفتیم باید در کمد های دیواری ریلی و کشویی از یراق آلات بسیار خوب و ریل های باکیفیت استفاده کنین و اگر از یراق آلات معمولی استفاده کنین، خیلی زود خراب شده و باید به فکر تعویضشون بیفتید. پس حتما موقع سفارش کمد دیواری ریلی، حواستون به این مسأله باشه و دقت کنید که نجار از ریل های باکیفیت استفاده کنه.

متریالی که برای کمد های دیواری ریلی استفاده میشه باید از جنس خوبی بوده و دچار ایراد نباشه. مثلاً کاملا صاف بوده و قوس نداشته باشه. حتی موقع حمل و نقل باید خیلی حواستون باشه که قطعات کمد دچار ایراد نشن. وجود ایراد در درب ها، مثلاً قوس داشتن درب ها، ممکنه باعث دردسر شما در استفاده از کمد بشه و نتونین درب های اون رو به راحتی باز و بسته کنید.

 

معمولاً در کمدها میتونیند کمد خانم ها و آقایون رو از هم جدا کنین. دلیل اون هم اینه که لباس های مردانه و زنانه باهم متفاوت بوده و نیاز به طراحی و قسمت های داخلی متفاوتی از هم است.

مثلاً برای کمد مردانه، ارتفاع محل آویز لباس ها، در حد 110 سانتی متر کافیه و عمق کمد نباید کمتر از 60 سانتی متر باشه. به گونه ای که اگر کت و شلوار در داخل کمد آویزان بشه، شانه های کت به دیواره ی کمد برخورد نکنه.

برای قسمت آویز پیراهن های مردانه، 80 تا 90 سانت ارتفاع کافیه. برای قسمت پایینی کمد بهتره که از کشو استفاده بشه. اگر برای کشو حدود 40 سانت پایینی کمد قرار داده بشه بسیار مناسبه. چون دسترسی به وسایل و لباس ها به این شکل، خیلی راحته. برای قسمت زنانه ی کمد، عمق 40 تا 50 سانتی متر هم کافیه چون عموماً عرض شانه ی خانم ها از آقایون کمتره. 

اما ارتفاع کمد در قسمت آویز لباس ها باید از قسمت آقایون بیشتر باشه چون خانم ها ممکنه مانتو یا لباس های بلند داشته باشند و باید ارتفاع به قدری باشه که قسمت پایینی لباس به کف کمد برخورد نکنه و خراب نشه.

 

البته برای قسمتی که آویز پیراهن ها رو انجام میدید، ارتفاع زیادی نیاز نیست و میتونین از این اختلاف ارتفاع برای ایجاد کشو استفاده کنین. اگر کمد دیواری به صورت closet  طراحی شده باشه، میتونین از کمد ساز بخواین که براتون محلی رو به عنوان جای کفش و کیف درنظر بگیره که بتونین اون هارو در معرض نمایش قرار بدید.

خانم ها برای کمد های خودشون نیاز به کشو های بیشتری دارن. برای همین مسائل پیشنهاد میشه که بخشی از کمد برای خانم و بخشی برای آقایون طراحی بشه. درصورتی که کمد برای بچه طراحی میشه که دیگه به صورت کامل طراحی فرق کرده و طراحی متناسب با نیاز های کودک انجام میشه. در کمد های بچگانه، عمق بیشتر از 50 سانتی متر نیاز نیست.

فروشگاه رایکا هوم

فروشگاه رایکا هوم عرضه کننده بهترین برند قفل هوشمند، دستگیره دیجیتال، کلید و پریز لمسی، تجهیزات هتلی، اکسس کنترل تردد، گاو صندوق و سیف باکس هتلی و… می باشد. این مجموعه محصولات خود را از برندهای معتبر و روز دنیا با نام های سامسونگ، میلره، فیلیپس، ای لاک، کاداس، یوکا، فیلتا، رایکالاک و بوش انتخاب و به مشتریان محترم عرضه نموده است، فروش محصول به صورت آنلاین و حضوری انجام شده و ارسال به سرتاسر کشور امکان پذیر است. کافی است با مجموعه رایکا هوم تماس بگیرید تا به دنیای پیشرفته تجهیزات امنیتی هوشمند وارد شوید.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!