رزین چیست ؟

رزین چیست ؟


رزین چیست ؟

رزین اپوکسی شامل ترکیب یک اپوکسی با یک هاردنر است که از آن برای پوشش بر روی یک بستر بتنی استفاده می شود. بسته به مورد استفاده، رزین اپوکسی ممکن است شفاف یا رنگی باشد. برخی از رزین های اپوکسی شفاف دارای بسته های رنگی سازگار هستند که می توانند برای رنگ آمیزی موقع کار به رزین اضافه شوند. برخی دیگر از افزودنی ها برای افزایش بعضی خواص مانند مقاومت در برابر ضربه، فشار یا لغزش، به رزین اضافه می شوند. ترکیبات رنگارنگی از افزودنی های تزئینی در بازار موجود هستند.

در واقع رزینها پلیمرها یا کوپلیمرهای با وزن مولکولی بالا هستند، رزین های کاربردی در صنعت رنگ را می توان به رزین های پلی استر ،پلی آمید ،پلی اورتان، پلی اوره پلی سیلیکون و…دسته بندی کرد.

رزین استفاده شده در صنعت چوب رزین و یا کفپوش به صورت مایعی بی رنگ و شفاف در دمای محیط می باشد.

رزین چیست

برای رنگ کردن رزین از رنگ های مخصوص که به صورت پودری، صدفی ،جوهری( شفاف)و خمیری که در بازار موجود می باشد استفاده می شود.

رزین استفاده شده در صنعت چوب رزین، با رزین استفاده شده در صنعتی کفپوش یکسان نیست این صورت که رزین در صنعت، رقیق‌تر از رزین استفاده شده در صنعتی کفپوش می باشد

از معایب رزین می‌توان به ضعیف بودن ساختار آن در برابر نور uv اشاره کرد که در صورت قرار گرفتن در مجاورت نور uv واکنش فوت و تخریب رویدادها و رنگ رزین به سمت زرد تغییر پیدا می‌کند

رزین اپوکسی از چه ساخته شده است؟

اپوکسی فقط رزین پخته شده است. یا به عبارت دیگر رزین اپوکسی به شکل مایع چسب مانند اپوکسی است. هر اپوکسی دارای دو مولفه می باشد: رزین و سخت کننده. وقتی رزین و سخت کننده با هم واکنش نشان می دهند، فرایند سخت شدن به وجود می آید. اما رزین ها از نفت استخراج می شوند. اپوکسی یکی از بهترین چسب های موجود برای مصارف صنعتی است.

رزین اپوکسی، هنگامی که سفت می شود، خطوط پیوندی سفت و سخت دارد و همچنین چسبندگی بسیار خوبی به فلزات دارد. دارای مقاومت شیمیایی و محیطی بسیار عالی هست. در اکثر فرمولاسیون ها نوع خمیری هستند و می توانند توسط ماله استفاده شده و به راحتی شکاف ها را پر کنند. رزین ها ویژگی های آب بندی عالی به ویژه در برابر مواد شیمیایی سخت را فراهم می کنند. آنها اغلب به عنوان جایگزینی برای جوشکاری و پرچ نیز استفاده می شوند.

کاربرد رزین اپوکسی

هاردنر چیست ؟

همانطور که در بالا گفته شد رزین در دمای محیط به صورت مایع می باشد برای استفاده از رزین در تولید نیاز به ماده ای است که بتوان به وسیله آن رزین را از حالت مایع به حالت جامد تغییر داد این ماده همان هاردنر میباشد

هاردنر نیز مانند رزین در دمای محیط به صورت مایع و بی رنگ می باشد واکنش رزین و هاردنر یک واکنش گرماده است

رایکاهوم

رزین و هاردنر پس از مخلوط شدن وارد مرحله ژل تایم می‌شوند که به صورت معمول دارای زمانی حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه است و بعد از مرحله اول تایم شروع به سخت شدن می‌کنند که حداقل زمان برای سخت شدن مناسب ۳روز و حداکثر ۷ روز برای رسیدن به سختی کامل نیاز است

رایکاهوم

عملکرد هاردنر اپوکسی

رزین های اپوکسی به خودی خود مایعات بسیار پایداری با ماندگاری طولانی هستند. فقط در صورت مخلوط شدن با هاردنر اپوکسی سخت می شوند. اگر رزین اپوکسی بدون هاردنر بر روی سطحی قرار بگیرد، رزین به صورت مایع باقی مانده و نمی تواند به یک کفپوش بادوام تبدیل شود. برخلاف رنگ ها، که برای تبدیل شدن به یک لایه نازک سخت به تبخیر رطوبت متکی هستند، رزین اپوکسی با انجام یک واکنش شیمیایی کنترل شده که بین رزین اپوکسی و هاردنر ایجاد می شود، به نهایت عملکرد مورد انتظار می رسند.

هنگامی که عناصر مختلف (اپوکسی و هاردنر) با هم مخلوط شوند، ممکن است نیاز به “القا” داشته باشند، یعنی باید آنها را برای 30-15 دقیقه در جایی قرار داد تا با یکدیگر واکنش نشان داده و فرآیند های شیمیایی قبل از نصب کامل شود. برخی نوع های دیگر رزین باید بلافاصله با هاردنر مخلوط شده و روی سطح مورد نظر پخش شود و اگر این کار سریع صورت نگیرد محتویات مخلوط شده می توانند بسیار گرم شوند و در بعضی موارد حتی شروع به انتشار دود می کنند.

در حالی که این دو را می توان برای ماه ها یا بیشتر به صورت جدا از هم در قفسه ها نگهداری نمود، پس از مخلوط شدن رزین اپوکسی و هاردنر، پیمانکار فقط 15 دقیقه برای استفاده از مواد ترکیبی زمان دارد. ممکن است محصول به صورت چند لایه نصب شود، که به طور معمول پوشش بعدی حدود 4 تا 12 ساعت بعد اجرا می شود. روش استفاده از رزین ممکن است متفاوت باشد، براساس فرمول شیمیایی خاص، ضخامت و زمان واکنش. با داشتن مهارت و دانش مورد نیاز، اجرای رزین چندان دشوار نمی باشد.

رزین اپوکسی
استفاده از رزین اپوکسی به عنوان کفپوش

چگونه فرمول بر عملکرد رزین تأثیر می گذارد

مقدار و نوع هاردنر مورد نیاز بستگی به نوع رزین اپوکسی مورد استفاده دارد. رنگ های اپوکسی  غالباً مبتنی بر آب و یا حلال هستند و برای سخت شدن و خشک شدن محصول نهایی متکی به زمان و تبخیر آب و یا حلال باشند. رزین کفپوش اپوکسی، اگرچه مایع است، اما صد درصد جامد می شود و برای اینکار به یک هاردنر کاتالیز کننده متکی است که ساختارهای مولکولی کاملاً بهم پیوسته ای را ایجاد می کند و در نتیجه آن استحکام، انعطاف پذیری و نفوذ ناپذیری را لایه لایه ایجاد می کند.

نوع و مقدار هاردنر مورد استفاده بسته به نوع محصول، متفاوت است. اصطلاح اپوکسی به یک ماده خاص اشاره ندارد، بلکه به طیف گسترده ای از گروه های پلیمر اطلاق می شود و نوع رزین اپوکسی مورد استفاده بر میزان و نوع هاردنر مورد نیاز تأثیر می گذارد. سازندگان پلیمر از وزن مولکولی فرمول اپوکسی و روش های دیگر برای تعیین مقدار هاردنر استفاده می کنند. فرمولاسیون های مختلف دارای ویژگی های متفاوتی هستند، با برخی از آنها قادر به تحمل بارهای سنگین تر، نوسانات دما بیشتر، رطوبت بالاتر یا مقاومت شیمیایی بیشتر می باشند.

 

رزین اپوکسی

کاربرد های رزین اپوکسی

رزین اپوکسی ماده ای دو جزئی است که از رزین و ماده سخت کننده تشکیل شده است. رزین های اپوکسی عملکرد بالایی دارند که به طور گسترده ای در ترمیم و تقویت سازه های مختلف به ویژه در تولید محصولات مرکب مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین از رزین ها برای ساخت قالب های قوی استفاده می شود. این مواد دارای مقاومت بالا و خاصیت چسبندگی بالایی دارند. این رزین عایق الکتریکی بسیار بالا است، این در حالی است که این ماده به طور گسترده ای در تولید اجزای مختلف الکتریکی مانند ژنراتور ها در صنعت برق استفاده می شود. همچنین در صنعت هوا فضا و هواپیماها برای اتصال قطعات داخلی و خارجی استفاده می شود. در صنایع دریایی برای تعمیر انواع قطعات کشتی ها نیز استفاده می شود. در تولید جلیقه های ضد گلوله نیز استفاده دارد.

یکی از کاربرد های اصلی رزین استفاده در کامپوزیت های FRP می باشد. یکی دیگر از کاربردهای رزین اپوکسی در صنایع خودرویی و به منظور به هم چسباندن قطعات خودرو می باشد. از دیگر موارد معمول استفاده از اپوکسی، به عنوان پوشش محافظ به نام پوشش اپوکسی در کف سالن های ورزشی، کارخانه ها و کف بیمارستان ها است که باعث افزایش مقاومت بتن در برابر عوامل محیطی مانند فرسایش و واکنش های شیمیایی می شود.  این پوشش سبک مانع از نفوذ مایعات مانند آب و گرد و غبار و مواد خورنده به داخل بتن می شود. برخی از جالب ترین کاربردهای رزین در صنایع هوایی و تفریحی است که در آن رزین ها و الیاف با هم ترکیب شده و ساختارهای پیچیده کامپوزیت را تولید می کنند.

رزین های اپوکسی دارای ویژگی های منحصر به فردی مانند: قدرت خمش فوق العاده قوی و خوب، قدرت پیوند تا 2000 psi، اپوکسی پس از سفت شدن مقاوم در برابر رطوبت می باشد، خواص چسبندگی بهتر (توانایی اتصال به آرماتور یا هسته)، خواص مکانیکی برتر (به ویژه مقاومت و سختی)، مقاومت بهتر در برابر فرسایش و ترک خوردن، دارای خاصیت ضد آب بودن، قابلیت انعطاف پذیری بالا، عایق الکتریکی و هزاران ویژگی دیگر که این ماده شیمیایی را به گزینه ای مناسب جهت استفاده در بسیاری از صنایع تبدیل نموده است.

کاربرد رزین اپوکسی

فروشگاه رایکا هوم

فروشگاه رایکا هوم عرضه کننده بهترین برند قفل هوشمند، دستگیره دیجیتال، کلید و پریز لمسی، تجهیزات هتلی، اکسس کنترل تردد، گاو صندوق و سیف باکس هتلی و… می باشد. این مجموعه محصولات خود را از برندهای معتبر و روز دنیا با نام های سامسونگ، میلره، فیلیپس، ای لاک، کاداس، یوکا، فیلتا، رایکالاک و بوش انتخاب و به مشتریان محترم عرضه نموده است، فروش محصول به صورت آنلاین و حضوری انجام شده و ارسال به سرتاسر کشور امکان پذیر است. کافی است با مجموعه رایکا هوم تماس بگیرید تا به دنیای پیشرفته تجهیزات امنیتی هوشمند وارد شوید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!