سبک مینیمال در معماری داخلی

سبک مینیمال در معماری داخلی


سبک مینیمال

مشکل کوچک بودن خانه ها امروزه به معضلی تبدیل گشته است که در کنار عواملی مانند تغییر سبک زندگی و نگرش و فرهنگ عامه مردم باعث شده است تا لزوم اتخاذ رویکردی جدید در چیدمان خانه های مسکونی ضروری باشد. یکی از راهحلهایی که برای این مسئله اندیشیده شده است، ایجاد خلوص و خلوت بیشتر فضایی از طریق خلاصه سازی مبلمان و اجزای داخلی خانه هاست. یکی از راهکارهایی که می تواند معماران و طراحان داخلی را در این امر یاری رساند استفاده از مبلمان و وسایلی در خانه است که چند کاربردی بوده و با صرف کمترین فضا بیشترین نیازهای فضایی استفاده کننده را برآورده می کند.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی خصوصاً در کشورهای صنعتی، طراحی و ساخت وسایل چند کاربردی به شاخه ای جدید در ساخت مبلمان تبدیل شده و استفاده از این وسایل در خانه های مدرن چه به دلیل زیبایی و تزیین و چه به سبب کاربردی بودن روزبه روز بیشتر متداول می شود. ما با مطالعه و بررسی سبک مینیمال در معماری درصدد آن هستیم که تأثیرات آن را بر زندگی روزمره افراد بیابیم و مشکلاتی همچون کوچک بودن خانه ها که معضلی بزرگ برای جامعه است را با استفاده از سبک معماری مینیمال حل کنیم.

دربارۀ سبک مینیمالیسم

ساده گرایی یا مینیمالیسم یک مکتب هنری است که اساس آثار بیان خود را بر پایه سادگی بیان و روشهای ساده و خالی از پیچیدگی معمول فلسفی یا شبه فلسفی بنیان گذاشته است. سادگی موضوعی و بیان آنها به فرم خاص مثل اشکال هندسی مشخصه این سبک است. مینیمالیستها در فشردگی و ایجاز تا آنجا پیش میروند که فقط عناصر ضروری اثر، آنهم در کمترین و کوتاهترین شکل، باقی بماند. به همین دلیل کم حجمی از برجسته ترین ویژگی های این  آثار است.

مینیمالیسم که از درون نقاشی انتزاعی سر برآورد، در همان زمان مخالفان بسیاری داشت. آنها هنر مینیمال را به دلیل تأکید آن بر نقش مخاطب، شیء هنری و فضا، نمایشی و تئاتر گونه خواندند وآن را نفی هنر دانستند. آنها با استفادۀ هنرمندان مینیمالیست از تولیدات صنعتی در خلق اثر هنری مخالف بودند؛ اما برخی دیگر که موافقان این هنر بشمار می آیند، هنر دهه شصت را آغاز تغییراتی میدانند که به هنر مفهومی، چیدمان، هنر محیطی و چند رسانه ای منجر می شود.

با بررسی تأثیر مینیمالیسم

در تحول معماری قرن بیست با بیان این مسئله که پس از جنگ جهانی دوم،
جهان در رویایی با تغییرای گسترده ای در زمینه های فلسفی،
هنری، سیاسی و اجتماعی قرارگرفته و تمامی اصول مدرنیسم را به چالش کشیده است، مینیمالیسم را از مهمترین دستاوردهای هنر مدرن بشمار آورند و بیان می کنند که این جنبش با تأکید بر نقش عملکردی فضاها و نیاز به ساخت ساختمانهای کوچکتر و سریع نگاه تازه ای را در معماری مطرح می کنند.

پیدایش و رشد مینیمال به سالهای 1960 برمی گردد، آثار هنری این جریان غالبا سه بعدی و از اشکال هندسی ساده تشکیل شده است و به صورت تکراری کار می شوند. این مکتب هنری معتقد به ساده بودن آثار هنری بود اهمیتی که این مکتب در دنیا کسب کرده است به این دلیل بوده که در دهه های 60 و 70 نقاشی عموماً منسوخ و مجسمه سازی غالب شده بود. یک طرح مینیمال در واقع طرحی است که در آن فقط عناصر اصلی حفظ و استفاده می شوند و لوازم غیرضروری که فضا را بی جهت اشغال می کنند حذف می شوند.

بیان مساله

یکی از چالش هایی که امروزه مردم در شهرهای
پرجمعیت با آن روبرو هستند، مشکل فضای کوچک خانه هاست.
با توجه به اینکه بر جمعیت شهری روزبه روز افزوده می شود
و این امر موجب کوچکتر شدن فضای شهری و به سبب آن
کوچکتر شدن فضای خانه هاست و همچنین به دلیل بالا بودن
هزینه های زندگی و مسکن در شهرها تقاضا برای خانه های کوچکتر افزوده می شود.

لذا نیاز به بازنگری برای تجهیز و چیدمان این خانه ها
و طراحی کاربردی فضای محدود آنها، امری ضروری به نظر می رسد. برای این منظور یک راه حل وجود دارد وآن هرچه خلاصه تر کردن محیط پیرامون است و این چیزی است که در تفکر مینیمالیسم بسیار به آن پرداخته شده است. برای این خلاصه کردن یکی از روشهای معمول استفاده از اجزا و وسایلی در خانه است که چند کاربرده باشند و با صرف کمترین فضا بیشترین نیاز برای ما برآورده کند.

امروزه به سبب پیشرفت علم و تکنولوژی به خصوص در کشورهای صنعتی، طراحی و ساخت این وسایل چند کاربردی خود به یک شاخۀ عظیم و جدید در ساخت وسایل خانه، تبدیل شده است و استفاده از این وسایل در خانه های مدرن چه به سبب زیبایی و تزیین وچه به سبب کاربردی روز به روز بیشتر متداول می شود. فضا و مبلمان داخلی خانه به طور هوشمندانه ای بهینه سازی شده است و می توان تشابهی بین اصول کلی به کارگیری آنها و اصول مینیمالیسم تشخیص داد؛ بنابراین در این مطلب درصددیم که تأثیر به کارگیری مینیمالیسم در معماری را بدانیم.

یک طرح مینیمال درواقع طرحی است که در آن فقط عناصر اصلی حفظ و استفاده می شوند و لوازم غیرضروری که فضا را بی جهت اشغال می کنند حذف می شوند . مینیمالیسم در فلسفه معتقد است که معدود نیازهای انسانی برای زندگی کافی است، افرادی که پیرو اینگونه تفکری هستند، در سادگی زندگی می کنند و ساده تر از دیگران می توانند خود را خوشبخت احساس کنند.

اهمیت و ضرورت شناخت طراحی سبک مینیمال

موضوع طراحی داخلی وچیدمان یک خانه به نوعی موضوعی
میان رشته ای محسوب می شود هرچند که در سالهای اخیر
در ایران رشته ای مجزا در این زمینه به وجود آمده است ولی در هر صورت برای بررسی فضای داخل خانه باید دیدی چند جانبه به موضوع داشت. از طرفی معماری فضای کلی خانه را شکل می دهد اما آنچه که
خانه ها را پر می کند و به آن مفهوم می بخشد وآن را
محلی قابل سکونت می کند چیزهایی است که بنابر سلیقه افراد در داخل فضا قرار می گیرند. چیزهایی که در داخل یک خانه قرار می گیرد می بایست از لحاظ کاربردی مورد استفاده باشد و هم به لحاظ بصری
بیشترین ارزش را دارا باشد و البته چگونگی قرار
گرفتن آنها در کنار یکدیگر نیز می تواند مطلب مهمی باشد.

برای مفهوم مینیمالیسم در هنرهایی مثل مجسمه سازی،
نقاشی و… در معماری و حتی در ادبیات و موسیقی
مثالهای بسیاری آورده شده است.
استفاده از این رویکرد در خانه می تواند کمکی به استفاده بهینه از فضا و کم کردن فضای مورد نیاز افراد باشد و پراکندگی و آشوب بصری در چیدمان فضاهای کوچک جلوگیری کند. از این رو برای بدست آوردن الگوهای صحیحی برای چیدمان خانه ها برای بالا بردن کارایی و زیبایی، نیاز به بررسی دقیق تر است.

واژه مینیمالیسم

در هنر عمدتا برای توصیف سبکی به کار می رود
که ویژگی آن بی پیرایگی فوق العاده، شکل بندی هندسی ساده،
و بهره گیری از مواد و مصالح صنعتی است. معمار در سبک مینیمالیسم
سعی می کند تا با کنار گذاشتن زواید و موضوعات غیر ساده
که ذهن مخاطب را مشغول می کند و فقط با بکار بردن عناصر لازم اثر خود را ارائه دهد.

هدف هنرمند در این سبک استمرار اثر در بعد زمانی می باشد
یعنی مُد اثر را از بین می برد و باید زیبا باشد هر اثر باید
10 سال دیگر هیچ کس لزوم تغییر را در آن نبیند. به دلیل کم
بودن عناصر و عوامل تعریف کننده محصول نهایی شباهت زیادی
با ایده اولیه دارد و به دلیل سادگی و خلوص، مخاطب این امکان را دارد تا اثر را مطابق علایق خود تفسیر کند.

از ویژگی های سبک مینیمال در معماری داخلی :
  • سادگی و بی پیرایگی
  • کم شدن جزییات
  • فرم های خالص
  • رابطه میان طبیعت و معماری
  • بتن، شیشه، فولاد، سنگ
  • اهمیت نقش نور
  • سطوح بسیار بزرگ
  • کاهش تزیینات در کار

فروشگاه رایکا هوم

فروشگاه رایکا هوم عرضه کننده بهترین برند قفل هوشمند ، دستگیره دیجیتال ، کلید و پریز لمسی ، تجهیزات هتلی ، اکسس کنترل تردد ، گاو صندوق و سیف باکس هتلی و … می باشد . این مجموعه محصولات خود را از برندهای معتبر و روز دنیا با نام های سامسونگ ، میلره ، فیلیپس ، ای لاک ، کاداس ، یوکا ، فیلتا ، رایکالاک و بوش انتخاب و به مشتریان محترم عرضه نموده است . فروش محصول به صورت آنلاین و حضوری انجام شده و ارسال به سرتاسر کشور امکان پذیر است . کافیست با مجموعه رایکا هوم تماس بگیرید تا به دنیای پیشرفته تجهیزات امنیتی هوشمند وارد شوید .

سبک مینیمال

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!